Στο φινάλε της σειράς, το “The Leftovers” περνάει με υπέροχο τρόπο στην Άλλη Πλευρά της Θλίψης

July 20, 2017
By
Facebook
Share it!!

    Στο “The Leftovers” ακούσαμε πολλά μουσικά μοτίβα να επαναλαμβάνονται κατά τη διάρκεια του τελευταίου κύκλου. Στο εξαιρετικό φινάλε της σειράς «Το βιβλίο της Νόρας», ακούσαμε το “Let the Mystery Be”, της Iris DeMent, του οποίου οι στίχοι ξεκινούν έτσι:

    Όλοι αναρωτιούνται τι και από πού ήρθαν

    Όλοι ανησυχούν για το τι θα κάνουν όταν όλα τελειώσουν

    Αλλά κανείς δεν ξέρει να πει με σιγουριά –

     

    «Το βιβλίο της Νόρα» ρωτά, με έναν απόλυτα ταιριαστά πονηρό και ειλικρινή τρόπο: Κι αν υποθέσουμε ότι ξέραμε; Θα διορθωνόταν τίποτα;

    Για τρεις σεζόν, το κύριο θέμα της σειράς της HBO ήταν η αβεβαιότητα· επακόλουθο της Ξαφνικής Αναχώρησης, κατά την οποία το 2 % του πληθυσμού της Γης εξαφανίστηκε μέσα σε μια στιγμή.

    Δεν μάθαμε ποτέ γιατί αυτό το 2% έφυγε. Μπορεί –μπορεί και όχι- να μάθαμε πού πήγε (περισσότερα γι΄ αυτό σε λίγο). Αυτό που σίγουρα ξέρουμε είναι ότι το 100% από εμάς θα φύγει από αυτή τη ζωή. Στην προσπάθεια να συμφιλιωθούμε με αυτή τη γνώση αντιμετωπίζουμε το βάρος της αγάπης, τη δύναμη της θρησκείας και το πραγματικό θέμα του “The Leftovers”.

    Το φινάλε επιστρέφει στη Νόρα Ντέρστ (Carrie Coon), τα παιδιά και ο άντρας της οποίας έφυγαν πριν επτά χρόνια. Έχει γίνει επαγγελματίας σκεπτικίστρια –η δουλειά της είναι να ξεσκεπάζει τις ψευδείς δηλώσεις εξαφάνισης- με ένα μυστικό: Ακόμη θέλει να πιστεύει, με πόνο ψυχής.

    Στην τελευταία σεζόν, πηγαίνει στην Αυστραλία, φαινομενικά για να ξεσκεπάσει μια ομάδα επιστημόνων που κατασκεύασαν μια συσκευή –ας την ονομάσουμε Departurizer 3000- που, όπως ισχυρίζονται, μπορεί να σε μεταφέρει εκεί που πήγαν όσοι εξαφανίστηκαν.

    Μπορεί να είναι απάτη, μπορεί να είναι καθαρή αυτοκτονία. Αλλά αυτή θέλει να δοκιμάσει.

    Το μηχάνημα είναι ένα είδος συσκευής γέννας-θανάτου. Για να φύγεις από αυτόν τον κόσμο, λυγίζεις τα γόνατα στο στήθος, γυμνός και σε στάση εμβρύου, μέσα σε μια σφαίρα γεμάτη υγρό που έχει ακτινοβοληθεί. Το επεισόδιο ξεκινά με τη Νόρα να είναι έτοιμη να παραδοθεί σε αυτό. Επιστρέφουμε πάλι σ’ αυτήν, να ζει μόνη σε ένα επαρχιακό μέρος  στην Αυστραλία, κάποιες δεκαετίες μεγαλύτερη και με στοιχειωμένη ματιά.

    Μπορούμε να μιλήσουμε για τα μάτια της Carrie Coon ένα λεπτό; Θα πρέπει να καταγραφούν ως συναισθηματικά όπλα –βαθιά καταπράσινα λέιζερ που δείχνουν την έντονη προσοχή της σε ό,τι συμβαίνει γύρω της και, ταυτόχρονα, την εσωτερική συναισθηματική της αναστάτωση. Σε ένα παράλληλο σύμπαν, όπου το “The Leftovers” δίκαια βραβεύεται με Emmy, θα ήταν αδιαμφισβήτητη νικήτρια.

    Το σενάριο από τους δημιουργούς της σειράς Damon Lindelof και Tom Perrotta, βασισμένο σε μια ιστορία των κ. Lindelof και Tom Spezialy, είναι μια εκλεπτυσμένη δημιουργία, αριστοτεχνικά σκηνοθετημένη από τη βετεράνο του “The Leftovers”, τη Mimi Leder. Είναι μια σπαραξικάρδια σειρά επιστημονικής φαντασίας, σαν το “2001” ως ρομαντική κοινωνική σειρά.

    Όταν ο Κέβιν (ο Justin Theroux, γκριζομάλλης πια) βρίσκει τη Νόρα, ισχυρίζεται στην αρχή ότι δεν ήταν ποτέ μαζί. Βρισκόμαστε σε άλλη πραγματικότητα; Η εμφάνισή του –και η εμφάνιση της Λόρι (Amy Brenneman) που φαίνεται να είχε αυτοκτονήσει σε ένα παλιότερο επεισόδιο- αφήνει υπόνοιες για ένα «παράλληλο» σύμπαν, όπως στην τελευταία σεζόν του “Lost” του Lindelof.

    Το “Lost” ήταν μια από τις πιο συναρπαστικές σειρές της τηλεόρασης και το φινάλε του έδινε το συναισθηματικό κλείσιμο που χρειάζονταν οι πάμπολλοι φαν του, αλλά δυστυχώς δεν τους έδινε αρκετές απαντήσεις. Το “The Leftovers”, μια από τις πιο συγκινητικές στοχαστικές σειρές της της τηλεόρασης, χρησιμοποίησε κάποιες από τις ίδιες μεθόδους και την ίδια ευφυή ευστροφία για να εξετάσει το πώς τα καταφέρνουμε να περνάμε μια ζωή που μας αρνείται τις απαντήσεις που ποθούμε περισσότερο.

    Αρχικά φαίνεται ότι θα έχουμε μια πιο συγκεκριμένη εξήγηση απ’ αυτήν που περιμέναμε. Η Νόρα λέει στον Κέβιν ότι όντως πέρασε στην άλλη πλευρά όπου ήταν όλοι αυτοί που έφυγαν –μια Γη, το άλλο μισό ενός κοσμικού μενταγιόν, που έχασε το 98% των δικών της ανθρώπων. Παραμόνευσε έξω από το σπίτι της και όταν είδε τα παιδιά της, μεγάλα πια, και τον άντρα της ευτυχισμένους, αποφάσισε ότι για αυτή τη Γη ήταν ένα «φάντασμα» και γύρισε πίσω.

    Ομολογώ ότι το μέρος του μυαλού μου που κυβερνά τη λογική είχε θέματα με το αν λειτούργησε όντως το Derarturizer (όπως είχα υποθέσει αθώα όταν το πρωτοείδα). Δεν είχε ποτέ σκεφτεί ο εφευρέτης, πριν τον βρει η Νόρα στην άλλη πλευρά, να φτιάξει μια μηχανή για την επιστροφή; Κανένα από τα έρημα ορφανά εκείνου του κόσμου δεν θέλησε να γυρίσει πίσω;

    Ίσως δεν συνέβη τίποτε απ’ όλα αυτά. Η σκηνή της Νόρα στη δεξαμενή κόβεται, έτσι το μόνο που ακούμε είναι ότι αρχίζει να φωνάζει. Είπε «Σταματήστε» και μετά επινόησε μια ιστορία; Είναι φαντασία το βιβλίο της Νόρα;

    Αυτό το επεισόδιο, στην τελική, εμπεριέχει πολλά ψέματα. Ο Κέβιν λέει ψέματα· οι επιστήμονες κατηγορούν τη Νόρα ότι λέει ψέματα· ο αδερφός της Νόρα, ο Ματ (Christopher Eccleston) συμφωνεί να πει στους ανθρώπους ό,τι θέλει αυτή να τους πουν για την εξαφάνισή της. Ακόμα και η καλόγρια –εκτός από την ύποπτη άρνησή της για τον άντρα που κατέβηκε από το δωμάτιό της- βασίζει την επιχείρηση με τα περιστέρια που έχει με τη Νόρα στο ψεματάκι ότι τα πουλιά «παραδίδουν μηνύματα αγάπης στον κόσμο», όταν στην πραγματικότητα αυτά απλά τα επιστρέφουν στο σπίτι της Νόρα. «Απλά είναι πιο όμορφη ιστορία», λέει.

    Και ξέρετε κάτι; Είναι πιο όμορφη ιστορία. Και ενώ θα μπορούσαμε να γράψουμε μέχρι και διατριβή υποστηρίζοντας ή φέρνοντας αντιρρήσεις για την ιστορία της Νόρα –σαν το «Είναι ο Τόνι Σοπράνο νεκρός;»- σ’ αυτό το σημείο εκείνο το μέρος του μυαλού μου που το διέπει η λογική μπορεί να με αφήσει απλά ήσυχο.

    Το τέλος του επεισοδίου δίνει έμφαση όχι στα γεγονότα της ιστορίας αλλά στην εξιστόρησή της και στο κοινό της. Εσείς μπορείτε να πιστέψετε ή να μην πιστέψετε τη Νόρα. Αυτό που έχει σημασία είναι ότι ο Κέβιν την πιστεύει, ενστικτωδώς. Είναι κι αυτός ένα φάντασμα κι αυτό τους κάνει αδερφές ψυχές. «Γιατί να μη σε πίστευα;» λέει. «Είσαι εδώ».

    Μπορείτε να το ονομάσετε πίστη. Μπορείτε να το ονομάσετε αγάπη. Η τελική απάντηση του “The Leftovers” είναι ότι αυτές είναι δύο λέξεις που περιγράφουν ακριβώς το ίδιο πράγμα.

     

    via

     

    Share it!!
      Facebook

      Tags: , , , , , , ,